Fem råd fra moder Angelica for den stille uken

Fem råd fra moder Angelica for den stille uken
Walter Sánchez Silva

Moder Angelica, grunnleggeren av Eternal Word Television Network (EWTN), EWTN Norges morselskap, kom en gang med gode råd til påskeuken.

I et program som ble sendt i mars 1994 før påske, ga hun fem råd om hvordan man kan være godt forberedt når påsketriduum begynner. Hennes anbefalinger for den stille uken er fortsatt kloke og nyttige den dag i dag:

1. Omvend deg og endre livet ditt.

I innledningen til sine refleksjoner nevnte moder Angelica Maria-åpenbaringene og sa at de alle har det til felles at de oppfordrer til “omvendelse, en forvandling, en endring av livet”.

Når man følger Jomfru Marias budskap, må man bli “en bedre katolikk, en bedre kristen, et bedre menneske, mer kjærlig, snillere og mer tilgivende. Det må få deg til å sette mer pris på Jesus og sette mer pris på vår Mor, på din familie.”

“Det må gjøre deg mer omsorgsfull i familien og mer barmhjertig. Vi er kristne!” understreket hun.

Deretter henviste hun til Bibelen og sa “Denne boken skal leves, ikke bare leses.”

Da hun fortalte om Guds barmhjertighet og teksten om kvinnen som ble grepet i ekteskapsbrudd, påpekte EWTNs grunnlegger at Jesus sa til henne: “Gå bort og synd ikke mer. Det er en betingelse for at hun skal få tilgivelse”, forklarte hun.

2. Husk at helvete finnes.

“Det er mange teologer som sier at det ikke finnes noe helvete. Når du sitter der nede sammen med denne teologen, kommer du til å se på ham og si: ‘Du fikk meg hit’. Vil det hjelpe deg? Ikke bry deg om den råttenskapen. Det er bedre å være i himmelen og se ned og si: ‘Jeg sa jo at det fantes ett, men du ville ikke høre etter'”, la hun til.

Moder Angelica sa deretter at Jomfru Maria ikke ønsker at barna hennes skal havne i helvete, men at de skal bli reddet fra det.

“Vår mor prøver å si til oss: ‘Dere kan ikke trosse Gud for alltid, dere kan ikke drepe barn for alltid [gjennom abort], dere kan ikke lære bort frafall og løgner for alltid, dere kan ikke ødelegge barna deres for alltid. Gud ser at dere er på vei mot avgrunnen, som er evig, og han vil hjelpe oss.””

3. Tilgi fienden din.

Moder Angelica forklarte videre at menneskers store smerter oppstår “når vi ikke kan tilgi.”

“Neste uke [den stille uke] er uken da vi må tilgi. Ingen av oss har opplevd det samme som Jesus, men likevel tilga han. Kan du forestille deg det? På langfredag går du i kirken og ser for deg vår kjære Herre henge slik.”

Denne uken sa hun: “Jeg vil at du før langfredag skal ringe til din yndlingsfiende, det vil si den du hater mest, den du baktaler mest og som du ønsker at det skal skje forferdelige ting med. Ring ham og si: “Jeg tilgir deg”. Og hvis svaret er ‘ikke plag meg’, som er noe han kan finne på å si, trenger du ikke å bekymre deg, for du har allerede tilgitt ham.”

4. Be rosenkransen hver dag.

Mor Angelica understreket videre viktigheten av å be rosenkransen hver dag, siden “det ikke finnes noe sterkere enn bønn”.

Som svar til en kvinne som ringte inn til programmet og ba om bønn og råd for å håndtere et familieproblem, minnet moder Angelica om at “vår kjære Herre sa ‘ikke la solen gå ned over sinnet ditt’ …”. Det du trenger å vite, og det jeg ønsker å fortelle deg, er dette: Be rosenkransen sammen med søsteren din hver dag og få fred.”

“Hele livet har jeg tenkt at når en person dør, er det mindre enn et sekund mellom dommen og det øyeblikket da det ikke finnes flere sjanser, da alt er avgjort for alltid. Jeg tror at det er i dette sekundet man gjennom bønn kan se Jesus et øyeblikk. Jeg tror at det kan få dem til å si: “Å, Gud, tilgi meg!”. Det er alt de trenger for å bli frelst.”

“Så ikke bli motløs av å lete etter resultater av bønnen. Be med tillit. Jeg kan fortelle deg at hvis du stoler på Herren, svikter han aldri. Det er slik han er”, forklarte hun. “Gud vil besvare bønnene dine slik han besvarte [den hellige] Monicas bønner for [den hellige] Augustin”, la hun til.

5. Lær deg å lytte til andres problemer.

På et tidspunkt i programmet fikk moder Angelica høre fra en mann som lider av depresjon, og som kommenterte at han ikke hadde lyst til å gjøre noe som helst.

“Mange mennesker lider av depresjon. Noen ganger er det fysisk, det vet jeg, men noen ganger hender det at vi tenker for mye på oss selv, på fremtiden”, sa hun.

“Noen ganger sier de som er deprimerte, at de ikke kan be, men du må tvinge deg selv til å gjøre det ved å si: ‘Jesus, jeg elsker deg, hjelp meg. Jeg vil ikke ha det slik. Og så gjøre noe, dra på sykehuset. “Så deprimerende! Nei, det er det ikke.”

Moder Angelica foreslo deretter å gjøre noe konkret, ikke bare for dem som lider av depresjon: “Du trenger å føle andre menneskers kjærlighet og takknemlighet, og på denne måten kommer vi ut av oss selv, ut av hodene våre.”

“Husk at det er noen som trenger deg et sted. Noen trenger din bønn, ditt smil, din oppmerksomhet”, sier hun.

“Det finnes mennesker på sykehjem som har ni eller ti barn, og ingen av dem besøker dem. Hvorfor går du ikke dit? Hvorfor ser du deg ikke rundt og ser naboen din? Hvorfor oppsøker du ham ikke og lytter til problemene hans en stund? Plutselig ender du opp med å si: ‘Og jeg som trodde jeg hadde et problem’.”

“Du må gjøre noe: Du må be, du må stole på og så gjøre noe for å komme ut av deg selv og ut av depresjonen på den måten. Og be andre om å be for deg”, anbefalte moder Angelica.

Avslutningsvis ønsket grunnleggeren av EWTN og klosteret Our Lady of the Angels i Alabama alle “en velsignet, nåderik og bønnerik stille uke”: Tilgi din verste fiende, elsk familien din og ha en velsignet påske. Gud velsigne dere all.”


Denne saken ble først publisert av ACI Prensa, EWTN Norge spanskspråklige nyhetspartner. Den er oversatt og bearbeidet av EWTN Norge.
Walter Sánchez Silva er seniorjournalist i ACI Prensa (https://www.aciprensa.com). Med mer enn 15 års erfaring bak seg har han rapportert fra viktige kirkelige begivenheter i Europa, Asia og Latin-Amerika under pontifikatene til Benedikt XVI og pave Frans.

 

Relaterte artikler
spot_img

Tidebønner på St Rita Radio

Søndagsfrø med p. Rafal Ochojski MSF