Karmels Hage | Å falle oppover

Karmels hage er en programserie der Anne Samuelsen tar oss inn i den rike hagen til Karmel. Her kan du hver uke få åndelig påfyll.

Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Da du var ung, bandt du beltet om deg og gikk dit du selv ville. Men når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil. (Joh 21.18)

Dette er Jesu ord til Peter i Johannesevangeliets siste kapittel. Det blir sagt like etter at Jesus tre ganger har spurt Peter om han elsker ham. Og Johannes forklarer oss at han sier dette for å forklare hva slags død han skulle ære Gud med.

Ordene gjelder oss, alle kristne som elsker Jesus og som ønsker å tjene ham for å frelse sjeler. Men situasjoner der vi opplever at andre binder beltet om oss, kanskje litt mindre dramatiske.

Richart Rohrs bok Å falle oppover, er en verdifull perle som forbereder oss til nettopp denne delen av livet.  Vi trenger hans innsikter på veien til å bli til fulle den vi er ment til å være, særlig når livet vender og vi mister oversikten og følelsen av kontroll.

Richard Rohr: Å falle oppover. En spiritualitet for livets to halvdeler. St Olav forlag 2014.  Oversatt av Peder Solberg.

Augustin: Bekjennelser, Aschehoug 2015 (bokmål)

Teresa av Avila: Boken om mitt liv, Aschehoug 2015


Vil du hjelpe andre mennesker med å vokse i troen og kjærlighet til Gud gjennom en gave til EWTN Norge – St Rita Radio? Trykk her for å støtte vårt arbeid

Relaterte artikler
spot_img

Tidebønner på St Rita Radio

Søndagsfrø med p. Rafal Ochojski MSF