Lær meg å kjenne dine veier og gå dem trøstig skritt for skritt

«Lær meg å kjenne dine veier og gå dem trøstig skritt for skritt» synger vi i Jacob Pauli vakre hymne, skrevet i 1902. Det er en Hymne fylt med klokskap og kristen erfaring.

Ja, visst vet vi at alt det vi har fått, «er borget gods», at ingenting av alt det vi har, egentlig er vårt eget.

Lær meg å kjenne dine veie / og gå dem trøstig skritt for skritt! / jeg vet at hva jeg fikk i eie, / er borget gods, og alt er ditt. / Men vil din sterke hånd meg lede, / jeg aldri feil på målet ser, / og for hvert håp som dør her nede, / får jeg et håp i himlen mer. 

Vi trenger Guds hånd og Guds ledelse, og vi trenger å lære å lytte til hva Gud sier oss. Først da kan vi nå det målet Gud har pekt ut for oss, først da risikerer vi ikke å ta feil av veien.
Lær meg, Gud, å lytte, lør meg Gud å  være åpen for ditt budskap.
Måtte min bønn til deg nå frem og bli hørt.

Kirkens liturgi er vakker, men mest av alt er den pedagogisk; den lærer oss hvordan vi kan følge Guds veier, og hvordan vi kan lytte.
For ikke lenge siden avsluttet vi påsketiden, og før vi visste ordet av det, var det Pinse og Helligåndens komme. Etter Pinsefesten stod de andre store festene klar, de kom på rad og rekke; Treenighetsfesten, Kristi legemsfest og i dag Jesu Hjertefest.
Store mysterier, alt dette,  som vi ikke så lett griper sånn helt av seg selv.

Selvsagt kan man lese dype teologiske verker om dette, men det er ikke alltid så lett for alle, for egen del kan jeg få like mye ut av en mer «folkelig» tekst.
Det kan det være til hjelp å lytte til og lese andres tanker, det kan lære oss, det kan hjelpe oss å formulere de største mysterier.
Tekster, som denne av Jacob Pauli, kan hjelpe oss på veien, de kan føre oss inn i mysteriet.

I dag, fredag 16 juni,  feirer vi Jesu Hjerte fest – et av de store mysterier, hvor Gud ønsker å vise oss sin kjærlighet.

Igjen kan vi lese Hymnen Jacob Pauli skrev, den utrykker på vakkert og poetisk vis nettopp denne dagens mysterier og budskap.

Men lær meg fremfor alt å kjenne / din grenseløse kjærlighet, / den som kan tusen stjerner tenne / når lykkens sol for meg går ned. / Den tørrer tåren som den skapte / og leger såret som den slo. / Dens vei går gjennom det vi tapte, / den gir oss mere enn den tok.

 

Av sr Ragnhild Marie op


Vil du hjelpe andre mennesker med å vokse i troen og kjærlighet til Gud gjennom en gave til EWTN Norge – St Rita Radio? Trykk her for å støtte vårt arbeid

Relaterte artikler
spot_img

Tidebønner på St Rita Radio

Søndagsfrø med p. Rafal Ochojski MSF