Luke 1 | Adventskalender

Adventskalender

Lest av Erika
Manus redigert av Anne
Foto innledning p. Reidar
Foto og videoredigering Pål

EWTN Norge blir drevet som et frivillig prosjekt. Om du ønsker å støtte St Rita Radio økonomisk kan det gjøres på Vipps 650212 eller konto kontonummer 3905.10.86949.

ADVENTSKALENDER 2022

YouTube player

LA VÅRE LIV FORENES OG OMDANNES SAMMEN MED DEN HELLIGE FAMILIE PÅ VEI TIL BETLEHEM
Hver dag helt frem til juledagen vil dere få høre noen betraktninger som vi håper kan hjelpe dere på den lange veien til Jesusbarnet som vi alle vandrer. Men det skjer ikke noe i våre liv om ikke det vi ønsker, søker og forstår gjennom troen, forenes med Gud i bønn slik at Helligånden får virke i oss. St Rita radio ønsker med dette alle dere lyttere en velsignet adventstid!

I dag åpnes 1. luke i EWTN Norge sin Adventskalender. Betraktingene for alle søndagene i Advent vil være knyttet til dagens kirkebønn. De ligger som en serie på katolsk.no. Vi starter i dag med noen tanker fra P Reidar Voith.

Kirkebønnen lyder slik: Vi ber deg, allmektige Gud, hjelp oss, dine troende, å forberede oss på Kristi komme ved et liv i godhet og rettferd, så vi på den ytterste dag får stå ved hans høyre side og ta i arv det rike du har gjort rede for oss. Ved vår Herre, Jesus Kristus, din Sønn, som lever og råder med deg i Den Hellige Ånds enhet, Gud fra evighet til evighet.

«Vi ber i kirkebønnen i dag, på den første søndagen i advent, om Herrens hjelp til å forberede oss på Kristi komme, ved et liv i godhet og rettferd. Hva er det egentlig vi ber om?

Vi ber om Gud Faders nåde; med andre ord hans bistand, kraft, klokskap og velvilje igjennom den hellige Ånd til å møte Herren Kristus som en nådig frelser den dag vi ikke kan leve lenger. Guds nåde forvandler den som ber om den, der hvor den tas imot med et åpent hjerte og i tro. Guds nåde hjelper hans troende å følge hans vei. …

Evangeliet oppfordrer oss til å trene troens øye og øre slik at vi kan se Herrens veier, gjenkjenne hans ord, erkjenne hans ønsker for oss og handle etter det vi har erkjent. ….

Hvordan «trene troens øye og øre?» Svaret der er bønn og å ta imot sakramentene. Bønn, messe og gjerne skriftemål: Gjør det til et må at du ber hver dag og at du går til messe så sant du bare kan. Bruk skriftemålet og ta imot forsoningens sakrament slik at du kan gå julen i møte med fred i sinn.

Advent er en meditativ tid, en tid for refleksjon og indre samling: Bruk de litt stillere dagene til å bygge opp et regelmessig bønneliv hvis du ikke allerede ber: På smarttelefonen din kan du laste ned katolsk.no appen og der finner du den lille bønneboken med morgen- og aftenbønner, skriftespeil og mye, mye mer. Vil du lese mer om bønn kan f.eks. Romano Guardinis nydelige lille bok «Bønnens forskole» anbefales på det varmeste. Du finner den i St. Olav bokhandel.

Fader vår. Hill deg, Maria. Ære være.

Å Jesus, ved din Guddommelige barndom,
skjenk meg den nåde jeg nå ber deg om
(her nevner man det man vil be om) En liten stunds stillhet
hvis det er etter din vilje og til mitt sanne gode.
Se ikke på min uverdighet, men på min tro
og vis meg din uendelige barmhjertighet.

BØNN: Å Gud, du som har utvalgt din enbårne Sønn til Frelser for menneskeheten,
og som ønsket at han skulle kalles Jesus,
gi at vi en dag kan se ham ansikt til ansikt i himmelen,
ham hvis hellige navn vi ærer på jorden. Amen.

 

Relaterte artikler
spot_img

Tidebønner på St Rita Radio

Søndagsfrø med p. Rafal Ochojski MSF