Og dere, hvem sier dere at jeg er?

Og dere, hvem sier dere at jeg er? Jesus stiller disiplene dette spørsmålet, og som så ofte er det Simon Peter som fører ordet og svarer;

Du er Messias, den levende Guds Sønn.» 17 Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen[1]

Apostelen Peter får her en utrolig viktig oppgave, dette legger nemlig grunnlaget for det som i dag er vår egen kirke.
Og, da blir mitt neste spørsmål – hvem sier vi at vi er? Hvem er vi, katolske kristne? Og, hvem sier vi at Kristus er?
Paulus gir oss i Romerbrevet et svar på hvordan vi kan vise hvem vi er, og hvem Kristus er gjennom hvordan vi lever.

«La kjærligheten være oppriktig. Avsky det onde, hold dere til det gode. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv. Vær ikke lunkne, men ivrige. Vær brennende i Ånden, tjen Herren! Vær glade i håpet, tålmodige i motgangen, utholdende i bønnen. Vær med og hjelp de hellige som lider nød, og legg vinn på gjestfrihet. Velsign dem som forfølger dere, velsign, og forbann ikke. Gled dere med de glade og gråt med dem som gråter.»[2] 

Ja, la dette bli vår bønn før vi går inn i fastetiden

Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv

[1] Matt 16, 16

[2] Rom 12, 9

Av Sr Ragnihild Marie op

Vil du hjelpe andre mennesker med å vokse i troen og kjærlighet til Gud gjennom en gave til EWTN Norge – St Rita Radio? Trykk her for å støtte vårt arbeid

Relaterte artikler
spot_img

Tidebønner på St Rita Radio

Søndagsfrø med p. Rafal Ochojski MSF